Egy bolt felrajzolása a JOSM segítségével
Az OpenStreetMap szerkesztés alapjai
Ez a cikk bemutatja a térképszerkesztés alapjait, a szerkesztő program alapvető használatát egy helyi bolt felrajzolásán keresztül.
A szerkesztéshez a JOSM programot használjuk.
1. Megnézzük az OpenStreetMap.org térképet
Tegyük fel, hogy egy közeli helyet böngészve észreveszed, hogy hiányzik a sarki ABC. Nosza, rajzoljuk be, egy fél órás tanulást megér.
Első lépés, hogy regisztrálj az OpenStreetMapen.
1. JOSM telepítése
A Java OpenStretMap Editor (JOSM) az egyik legtöbbet használt szerkesztőprogram.
- Telepítsd a JAVA-t ha még nincs a gépeden (hiánya abból látszik majd, hogy nem indítja el a JOSM-ot)
- Kattints a JOSM webstartra, erre a böngésző a Java Webstarttal való megnyitást fogja felajánlani
Megjegyzés: További letöltési lehetőségeket is találsz a JOSM weboldalán, javasolt: josm-tested.jar. A webstart előnye, hogy mindig a legfrissebb változat töltődik le indításkor.
2. Térképrészlet letöltése szerkesztéshez
A JOSM elindítása után kattints a Fájl-> Letöltés az OSM-ről menüre vagy ikonra. Ekkor a következő letöltés ablak jelenik meg:
Az ablak használata (a szerkesztőprogramban is ugyanezek a lehetőségek lesznek)
- Egérgörgő: nagyítás és kicsinyítés
- Jobb egérgomb lenyomása és mozgatás: a térkép mozgatása
- Bal egérgomb lenyomása és mozgatás: a letöltendő terület kijelölése
Nagyíts a kívánt területre. Ez ne legyen túl nagy, mert feleslegesen lassítja a program működését. Valószínűtlen, hogy egy nagyváros egész területén szeretnél egyszerre dolgozni. Ha pedig később kisétálsz a letöltött területből, bármikor hozzátölthetsz.
Ha megvan, nyomd meg a Letöltés gombot.
3. Ismerkedés a JOSM felhasználói felületével
Letöltés után megjelenik a szerkesztőben az összes eddig berajzolt térképi elem. A letöltött területen kívüli rész ferde sraffozással van jelölve, ezen a területen ne szerkessz, mert lehet, hogy olyan dolgot rajzolnál be ami már ott van.
Az program bal szélén találhatóak a szerkesztési ikonok, alatta pedig az egyes jobb oldali ablakok ki- és bekapcsolására szolgáló ikonok. A lecke további részében nem használjuk a Kiválasztás és a Műveletsor ablakokat, így azokat be is zárhatod a sarukban látható kis X-szel.
A térképen a mozgáshoz ugyanazok az egérműveletek használhatóak, mint a fentebb leírt letöltési ablakban.
Válaszd ki a bal oldalon a legfelső ikont, ez a kiválasztó eszköz. Majd az egyes utca vonalakon kattintva a Címkék / tagságok ablakban láthatod az utca nevét és egyéb tulajdonságait. Nézz körül a letöltött területen, milyen tulajdonságokkal rendelkeznek az egyes objektumok. Vigyázz, hogy kijelölés után nehogy arrébb húzz valamit.
Ezzel a módszerrel megkeresheted a kereszteződést, ahol hiányzott az említett kis ABC.
4. Rajzolás
Válaszd ki a bal oldalon a második ikont, a rajzolás eszközt. Ezzel rajzolhatod meg az OpenStreetMap két legalapvetőbb építőkövét: a pontokat (node) és az azokat összekötő vonalakat (way). A térképen minden elem ezekből az elemekből épül fel.
- Ha rajzolás módban kattintasz a térképen, ezzel megrajzolsz egy pontot.
- A program ilyenkor vonal rajzolás módba lép, és ha még egyszer kattintasz, a két pontot vonallal köti össze.
- Ha ismét pontot szeretnél rajzolni, nyomd meg az Esc billentyűt a vonalrajzolás megszakítására.
- Sok pontot a Shift lenyomása mellett lehet rajzolni (ekkor nem húz vonalat).
- Ha duplán kattintasz, akkor sem húz vonalat, csak pontot rajzol.
- Ha a rajzolás megkezdésekor van kijelölt elem, abból kiinduló vonalat rajzolhatsz. Ha inkább egy független pontot vagy vonalat szeretnél rajzolni, akkor a kattintás előtt nyomd meg az Esc billentyűt, hogy megszűnjön a korábbi kijelölés.
A térkép pontossága szempontjából fontos, hogy azok a dolgok amelyek csatlakoznak egymáshoz, valójában kapcsolódjanak is egy közös pontban, és ne két egymáshoz nagyon közeli, de elkülönülő pontból induljanak. Ennek segítésére, ha egy meglévő pont vagy vonal fölé visszük az egeret, a program automatikusan a legközelebbi pontjára ugrik a rajzoláskor. Ezt az egérkurzor alakjának a megváltozása is jelzi. Természetesen a boltot nem rajzoljuk olyan közel az utca vonalához, hogy ez a működés aktiválódjon.
Válaszd ki a rajzolás eszközt, nyomd meg az Esc billentyűt a korábbi kijelölés megszüntetésére, majd a bolt körülbelüli helyén kattints duplán a térképen. Ha a pont megrajzolása után a program vonalat húzna, nyomd meg az Esc billentyűt a befejezéshez.
Milyen messze legyen a pont az utca vonalától? Érdemes megnézni a már meglévő környékbeli boltokat és követni a területen használt szokásokat. Az Légifelvétel-> Bing menüben kapcsold be a műholdképet, ha van a területen, akkor azon láthatod, hogy milyen messze van a bolt épülete az utcától, így arra rárajzolhatod. Mivel mostanában szinte az egész ország területén elérhető légifelvétel, gyakori, hogy a bolt épületét is körberajzoljuk, erről másik leckékben olvashatsz: POI-k 4 féle ábrázolási lehetősége, Település felrajzolása a Bing műholdkép alapján.
5. Adatok megadása - címkézés
Most, hogy elkészült a pont, meg kell adni, hogy ez egy bolt! A kulcsszavak és értékek megadásával (címkézéssel) nagyon sok fontos és hasznos információt adhatsz a száraz geometriai adatokhoz. Ezek adnak jelentést a térképen lévő elemeknek és ezek határozzák meg, hogyan jelenjenek meg a rajzon.
A 3. pontban megismert módon a kijelölés eszközzel jelöld ki az imént megrajzolt pontot, majd a Címkék -> Boltok -> Étel -> Kisbolt kiválasztásával add meg, hogy ez egy kis sarki ABC. A felbukkanó ablakon megadhatod a nevét és a nyitva tartást. Ezek az ablakok az alapvető adatok megadását segítik, további adatok jobb oldalon, a Címkék / Tagságok ablakban vihetők fel.
Az adatok elfogadásakor a térképen megjelenik a kisbolt, kosár ikonnal és a Címkék / Tagságok ablakban a megadott alapadatok.
Ha már ott jártunk, nem voltunk restek felvinni 1-2 közeli helyet sem, fodrászat, patika, pizzéria. A pizzériára ki volt írva a telefonszáma, így még azt is megadtuk a "phone" kulcsszóval (nem jelenik meg a térképen, de lekérdezhető). A patikának pedig nem volt kiírva a neve, csak az, hogy melyik hálózathoz tartozik, így azt az "operator" kulcsszóval adtuk meg. Az ilyen "címkézési finomságok" megtanulása gyakorlat kérdése.
6. A címkézésről bővebben
A fent említett Címkék menüben betekintést nyerhetsz, hogy mennyi érdekes dolgot lehet a térképen ábrázolni, autópályától az egyszerű padokig. A teljes lista olyan hosszú, hogy könnyen elriaszthat kezdő érdeklődőket a bekapcsolódástól. De emiatt senki ne adja fel! Mindig csak az éppen szükséges 1-2 dolgot kell kikeresni és megtanulni. A címkék menüben keresni is lehet Címkekészlet keresése F3, így azonnal elkezdhetjük gépelni, hogy például zöldséges.
Az OpenStreetMap Wikiben a legtöbb kulcsszó leírása megtalálható magyarul is és a fordítás folyamatosan bővül. Például a boltok magyar listáját böngészve megtalálhatjuk, hogy
"Kisbolt: Helyi ("sarki") élelmiszer bolt, ahol a napi fogyasztási cikkeinket megkapjuk."
A táblázatban látható, hogy a jelöléséhez a shop=convenience használható.
A kulcsszavak és értékek kézzel is bevihetőek a Címkék / Tagságok ablakban az "Hozzáadás" gombbal.
Az egyes kulcsszavak az alapvető tulajdonságoktól az apró részletek megadásáig mindenre lehetőséget biztosítanak. Sőt, bárki bármilyen kulcsszavat és értéket megadhat! Ha valamire nincs még elfogadott megoldás (a wiki-ben dokumentálva), ki lehet találni egy sajátot. Ezt érdemes a Wikiben dokumentálni, hogy mások is átvehessék. A tértéken jelenleg használatban lévő (és esetleg nem is dokumentált) értékeket is le lehet kérdezni, így át lehet venni az elterjedőben lévő szokásokat.
Néhány érdekesebb kulcsszó értékei a boltok és hasonló helyek felviteléhez:
- amenity (kocsmák, patikák stb.)
- shop (boltok, bevásárlóközpontok stb.)
- office (utazási irodák, ingatlan ügynökség stb.)
- craft (szabóság, mesteremberek)
És végül, bátrabbaknak, a teljes hivatalosan elfogadott kulcsszó lista. (Ezen kívül vannak még elfogadás alatt álló kulcsszavak is, érdemes keresgélni a Wikiben.)
7. Töltsd fel a munkádat az OpenStreetMapre
Ha elégedett vagy a munkáddal - és miért ne lennél - akkor válaszd ki a Fájl-> Adatok feltöltése menüpontot vagy ikont.
Írj be egy rövid megjegyzést a módosításról (magyar szerkesztők között természetesen a magyar megjegyzések is elfogadottak). A listán látható a 4 pont amelyet felvettünk. Az egeret föléjük mozgatva ellenőrizhetőek a megadott kulcs-érték párok.
Az Változtatások feltöltése megnyomásakor a program bekéri az 1. pontban regisztrált OpenStreetMap felhasználói nevet és jelszót, majd feltölti az adatokat.
Figyelem: biztonságosabb bejelentkezéshez állítsd be az OAuth azonosítást.
8. Szerkesztésed megtekintése a térképen
A munkád eredményét pár percen vagy órán belül megláthatod a térképen:
De miért is írtuk be a pizzéria telefonszámát és egyéb nem látható adatokat?
A www.openstreetmap.org jobb szélén látható Rétegek ikon alatt a Térképadatok segítségével az egyes objektumok további adatai is lekérdezhetők, mint például a fentebb felrajzolt pizzéria helyén azóta megnyílt pékség:
Mivel ez nem valami felhasználóbarát, érdekes helyek lekérdéséhez célszerűbb célalkalmazásokat használni, mint például Android telefonon az OsmAnd.
Természetesen a www.openstreetmap.org oldalon látható térkép nem mindenféle boltot és minden adatot jelenít meg. Egyes célalkalmazásokban ezek megtalálhatóak lesznek, és általában az oldalon található kereső is megtalálja.
Sose habozzunk felvenni olyan térképi elemet, amely a fő térképen nem jelenik meg. Nem csak hogy megjelenik majd a keresésben, de a legtöbb szoftver figyelembe veszi őket! Ez a térkép inkább csak a szerkesztő központ egy eszköze. (Lásd OSM felhasználási példák.)
További munka a térképen
Amikor másnap folytatod a rajzolgatást, fontos, hogy helyi fájlba mentés helyett egyszerűen ismét töltsd le a szükséges területet és azon dolgozz tovább. Így biztosítható, hogy mindig a legfrissebb adatokkal dolgozol, mivel a térképet időközben sokan módosíthatták.
A JOSM pontosabb megismeréséhez érdemes elolvasni a magyarra lefordított JOSM útmutatót.