Település felrajzolása műholdkép alapján
Egy község megrajzolására nagyon jó lehetőséget biztosítanak az elérhető műholdkép alátét rétegek, amelyen a látható utakat és egyéb felismerhető objektumokat könnyen berajzolhatod a térképre. Ez egy nagyon fontos lehetőség, így ugyanis olyan szerkesztők is be tudnak kapcsolódni, akik nem ismerősek a helyszínen.
Ez a leírás egy falu berajzolásán keresztül mutatja be a szükséges lépéseket.
Fontos! Csak a műholdképen látható objektumokat (utcák alakja, épületek, templom, erdő, stb) szabad átrajzolni, a http://www.bing.com/maps/ vonalas Bing vagy más térképről semmilyen adatot (utcanevet, boltokat stb.) nem szabad átvenni. Lásd: copyright.
Letöltés, kalibrálás
Töltsd le a kívánt területet a JOSM-ban a Fájl -> Adatok letöltése menüben vagy ikonnal, úgy, hogy a letöltő ablakban az OpenStreetMap adatok és Nyers GPS adatok is be legyen jelölve. Sűrűn megrajzolt területen csak kis részt tölts le, ugyanezzel a menüvel bármikor továbbtöltheted a térképet a már megrajzolt adatok megtartása mellett. Túl sok adattal a JOSM belassulhat.
Az Légifelvétel -> Bing műholdkép menüben kapcsold be a műholdkép réteget. A Bingen kívül más, akár jobb felbontású műholdkép vagy légifotó is elérhető lehet az általad használt területen, nézd meg őket és válassz egy jónak tűnőt! Próbáld ki a "Maxar Premium Imagery"-t!
Minden műholdkép el van tolódva, pozíciója pontatlan. Ne a térképet igazítsd hozzá, hanem a műholdképet a valósághoz! A módszer leírását itt találod: További információk a műholdképekről
Ha majd ismét frissül a műholdkép, az eltolás más irányú és más mértékű lesz. Így senkit ne lepjen meg, ha a területén látszólag eltolódott házakat és vonalakat talál: a kép korábban ott volt. Ezért is elengedhetetlen a GPS nyomvonalakhoz való kalibrálás.
Meglévő vonalak pontosítása
Általában mindenhol meg van már rajzolva 1-2 átmenő utca. Ezek pontossága változó, szükség lehet a műholdkép vonalára igazításra.
Elnagyolt eredeti út (rosszabb felbontású forrásból készült) és javított út
Az, hogy a javításkor mennyi pontot érdemes felvenni egy vonalon, az út alakja dönti el. Teljesen egyenes szakaszon elég a két végén 1-1 pont, kanyargós szakaszon több ponttal írható le jól az út alakja.
A kereszteződéseknél azért is érdemes pontot felvenni, mert a csatlakozó út miatt úgyis kelleni fog, így ezzel egyúttal az út alakját is pontosíthatod. Teljesen egyenes szakaszokon ebben az esetben is érdemes előbb az egyeneset végig egyben megrajzolni, hogy ne kelljen később kiegyenesíteni, az esztétikusabb eredményért.
A kijelölés (legfelső ikon) eszközzel vonszolhatod arrébb az út meglévő pontjait
- Új pontokat a szakaszok közepén látható "+" jelre kattintva és arrébb húzva adhatsz a vonalhoz (vagy a következő pontban tárgyal "Pontok rajzolása" eszközzel)
- Meglévő pontok törlése: a pontra kattintasz a kijelöléséhez, majd DEL gomb (Figyelem: ha egy vonal végét törlöd, akkor a vonal utolsó szakasza is törlődik. Egy szakaszból álló vonal esetén pedig az egész vonal törlődik, de a túloldali végpontja megmarad!)
Vonalak rajzolása
A rajzolás úgy történik, hogy a háttérképen látható utak fölé vonalakat húzunk, majd azokat a megfelelő címkékkel "úttá nyilvánítjuk". Kövesd végig az összes utcát és rajzold fel vonalakkal.
A Pontok rajzolása ikon kiválasztása után a térképen kattintva vonalat kezdhetsz rajzolni
- Minden további kattintás újabb pontot ad a vonalhoz
- A TAB billentyűvel kapcsolgathatod, hogy pontosítsa-e adott szögekre (pl. egyenesen folytassa, 30 fok, 90 fok) a vonalat vagy szabadon kösse oda ahová kattintasz
- A vonalrajzolást az Esc megnyomásával vagy a kijelölés ikon kiválasztásával lehet befejezni
Vonalak pontos csatlakoztatása - Fontos!
Amikor az egérrel egy másik vonal vagy annak egy pontja fölé érsz, akkor azt a JOSM kivilágosítja. Ezzel jelzi, hogy ha kattintasz, akkor a megrajzolás alatt álló vonal bele fog kötni a másik vonalba vagy pontba. Nagyon fontos, hogy minden vonal ilyen pontosan csatlakozzon, ne érjen véget például egy keresztutca 1 méterre a másik utcától. Megjelenítésben ugyanúgy fog kinézni (mert 1 méter hiány nem látszik a weblapon), de például egy útvonaltervező már nem fogja tudni kezelni.
Azokat a vonalakat, amelyeket egymással keresztezel, utólagosan kell később közös metszésponttal ellátni.
Elkezdjük húzni a vonalat,
megrajzoljuk az utca végéig egyenesen,
de a közbeeső kereszteződés hibásan csatlakozik!
Ezt a hibát utólag lehet javítani, egy pontot kell rajzolni a két vonal kereszteződésére (ilyenkor a JOSM mindkét vonalat felvillantja). Ezután a túllógó vonal végpontját törölni kell. A közeli pontot az Eszközök -> Pont mozgatása a vonalra (N) menüvel is a helyére igazíthatod. Az Eszközök -> Pont vonalhoz kapcsolása (J) pedig a vonalat alakítja úgy, hogy áthaladjon a ponton. Mindhárom módszernél a pont végleges koordinátája más lesz, igény szerint válassz.
Másik megoldás, hogy a vonal húzása közben a keresztező utcákra is rákattintasz, de akkor nem lesz egyenes a vonalad. Ekkor a Eszközök-> Pontok elrendezése egyenes mentén (L) menüvel lehet kiegyenesíteni. (Ehhez a vonalat kell kijelölni, vagy azokat a pontokat a vonalon amelyeket egyenesbe szeretnél hozni.)
Ha mindkét vonalon van pont és közel esnek egymáshoz, a helyes módszer az Eszközök -> Pontok egyesítése (M). Ez az éppen kijelölt pontot a hozzá legközelebb eső pontra "ugrasztja".
Egy utca nem egy vonal
Amikor kijelölsz egy vonalat, a JOSM más színnel mutatja. Így látható, hogy 1-1 vonal meddig tart. Ez legtöbbször nem az egész utcát jelenti!
Attól függ, hogy megrajzolható-e egy utca egy vonallal, hogy milyen egyedi tulajdonságokat kell adni az egyes szakaszoknak. Nagyobb városban például jellemző, hogy saroktól sarokig van egy vonal, aztán a következő sarok már egy másik. Miért? Mert lehet, hogy például az egyik szakaszon más sebességkorlátozás van, vagy másik busz közlekedik rajta és lekanyarodik, vagy balra kanyarodni tilos az adott szakaszról. Ezek mind mind olyan egyedi tulajdonságok, aminek megadásához apróbb vonalszakaszokká kell szétszakítani az utca vonalát.
Egy utca jobban leírható úgy, hogy azon vonalak összessége, amely ugyanazt a nevet tartalmazza (az adott területen természetesen).
Emiatt a vonalak egyesítése és megszakítása is általános feladat!
- Vonal megszakítása: Eszközök -> Vonal kettévágása (P). Ehhez a vonalat és egy pontját ki kell választani. Illetve, ha adott ponton csak egy vonal halad keresztül, akkor elég a pontot kijelölni a művelet előtt.
- Több vonal egyesítése: Eszközök -> Vonalak egyesítése (C). Ehhez ki kell jelölni két olyan vonalat, amelyek egy pontban találkoznak.
Kettévágáskor a JOSM meg fogja kérdezni, hogy az keletkező vonalak közül melyik őrizze meg a korábbi vonal "történetét". Ez azt jelenti, hogy sajnos amelyik nem őrzi meg, az olyan új vonalként fog megjelenni, mintha most rajzoltad volna. Így némileg nehézkesebb visszakeresni, hogy konkrétan mikor is készült az a vonal. Gyakorlatilag nincs jó válasz a kérdésre, de általában jó, ha a leghosszabb szakaszt hagyod meg a saját "történetével".
Vonalak egyesítésekor pedig akkor kérdez a JOSM, ha bizonyos tulajdonságaik különböznek. Ha más az irányuk (kis nyilacska a végén) akkor az egyiket meg fogja fordítani az egyesítéshez. (Például egyirányú utcák használják ki a vonal irányultságát!) Vagy ha más a burkolatuk megadása, a JOSM meg fogja kérdezni, mi legyen a teljes egyesített szakasz burkolata. Így ha ilyen tulajdonságokban az út két szakasza valójában nem egyezik meg, nem szabad egyesíteni! Ha pedig az egyik szakaszon egy busz útvonal halad, ami a másik szakaszt nem érinti, az egyesítés katasztrofális körülményekkel jár a busz útvonalára nézve!
Címkézés - tulajdonságok megadása
Ahhoz, hogy a megrajzolt vonalaidból utcák legyenek (vagy például kerítés, támfal vagy akár patak), meg kell adnod legalább a vonal típusát. Jelölj ki egy vagy több megrajzolt vonalat, amelyek ugyanolyan tulajdonságúak.
Két gyakori példával illusztrálva, a tulajdonságok megadásához válaszd ki a
- Címkesablonok -> Közutak -> Utcák -> Lakott területi utca vagy
- Címkesablonok -> Közutak -> Egyéb utak -> Mezőgazdasági/erdészeti út (Földút)
menüt, vagy természetesen ha más a megfelelő akkor azt. Ilyenkor feljön egy nagy ablak amiben megadhatod az út nevét (ha van) és tulajdonságait. Természetesen a térkép a fontosabb részek feltérképezésével indul és az apróbb részletek csak később kerülnek felrajzolásra, így kezdetnek az is elég, ha az út alapvető tulajdonságait megadod. Főleg, ha nem ismered a területet, akkor sok információ nem is áll rendelkezésedre (mint például az utca neve, burkolata).
A tulajdonságok alkalmazásakor a Címkék/ Tagságok ablakban jelennek meg azok a név-érték párok, úgynevezett címék, ami az OpenStreetMapen az adott objektum részleteit leírja. Ez szabadon szerkeszthető, például lakott területi utat úgy is létrehozhatsz, hogy a "Hozzáadás" gombra kattintva, a feljövő ablakban megadod, hogy a highway kulcs értéke residential. Vannak bizonyos tulajdonságok amelyek eleve csak így adhatók meg, mert a dialógus ablakokban képtelenség lenne felsorolni minden térképezhető elemet.
Ennek az ablaknak a tetején mutatja, hogy milyen címkesablonoknak felelnek meg a megadott paraméterek, arra kattintva újra könnyen kinyitható a vonatkozó dialógus ablak.
A további értékeket és az értékek pontos leírását a highway=* wiki oldal tartalmazza. Falvak rajzolásakor legtöbbször az átmenő út valamilyen magasabb rendű (secondard, tetriary), a házak közötti utcák residential, a mezőre kimenő részek pedig track.
A térkép nemzetközi volta miatt a Wikiben a címkék alapján vannak dokumentálva az egyes tulajdonságok! Így hiába van egy könnyen megtalálható "Lakott területi utca", néha szükséged lesz majd a háttérben meghúzódó kulcs/érték párokra, ezért fontos érteni a működésüket. Az is megesik, hogy ugyanarra az objektumra a különböző OSM szerkesztőprogramok más néven hivatkoznak vagy más magyar fordítást kaptak, ilyenkor is a címke egyértelműsíti, hogy miről is van szó.
Az címkesablonokban keresni is lehet az F3 gombbal vagy az első menüponttal.
Feltöltés
Válaszd a Fájl -> Adatok feltöltése menüpontot. Ha még nem töltöttél fel akkor a JOSM bekéri az openstreetmap.org oldalon regisztrált felhasználónevedet és jelszavadat.
Hosszabb rajzolás alatt érdemes az adatokat helyi fájlba is kimenteni (Fájl -> Mentés - ez nem az OpenStreetMap-re kerül), illetve időnként az OSM szerverre feltölteni.
Mikor abbahagyod a munkát, mindenképpen tölts fel az OSM szerverre, ne tárolj térképeket helyi fájlban! Ez más szoftvereknél szokásos módszer, de a közösségi szerkesztés miatt nem érdemes megkockáztatni, hogy másnap (vagy 2 óra múlva) gondjaid akadjanak a feltöltéssel, ha valaki bármit is átírt azóta az általad szerkesztett területen! Ugyanis ha ketten ugyanazt az objektumot módosítják, "Ütközés" keletkezik, amit bonyolult dialógus ablakokban le kell küzdened mielőtt a szerkesztéseidet feltöltheted!
A feltöltési ablak előtt hibákra hívhatja fel a figyelmedet a JOSM. Lásd lentebb.
Ha nincs további hiba vagy nem tudod megoldani őket (például ismeretlen utcanevek) akkor válaszd a Feltöltés folytatása gobot. A megjelenő ablakban meg kell adnod egy rövid leírást, hogy mit szerkesztettél, például írd be: Gelénes: utcahálózat, és azt, hogy honnan szerezted be az információkat. Fontos, hogy minden esetben tüntesd fel a beküldött adatok forrását. Szokásos értékek például (angolul vagy magyarul is írhatod):
Forrás megnevezése magyarul | Angolul |
---|---|
Bing műholdkép | Bing |
GPS felmérés | GPS survey |
helyszíni bejárás | survey |
helyismeret | local knowledge |
De ezeken kívül bármi megadható, ami segít azonosítani az adatok forrását és jogtisztaságát.
Ellenőrzési hibák
Az ellenőrzést feltöltéskor lefuttatja a JOSM, de külön is lefuttathatod a bal oldalon látható pipa ikonnal, majd a megjelenő eszköz-ablakban a Ellenőrzés gomb megnyomásával.
Az egyes mappákat kinyitva megnézheted, hogy melyik elemek hibásak, majd azokon jobb gombbal kattintva rá is nagyíthatsz, illetve a Kijelölés gombbal kijelölheted.
A hibákat a térképen élénk sárga jelölésekkel mutatja a JOSM, ami néha nehézkessé teszi a javításukat. De szerencsére az Ellenőrzési hibák is csak egy egyszerű rétegként működik, így a jobb oldalon a Rétegek listában átmenetileg kikapcsolható.
Utak megrajzolásakor általában a következő hibákkal találkozhatsz:
Hiba kategóriája | Megoldás |
---|---|
Címkézetlen vonalak | Nem adtad meg a szükséges "highway=residential" vagy más highway értéket. Nagyítsd rá a hibás utakra és pótold a címkét. |
Névtelen vonalak | Nem adtál nevet bizonyos utcáknak. Ha tőled távoli területen térképezel a Bingről, akkor ezzel a hibával nem tudsz mit csinálni, töltsd fel az adatokat. |
Keresztező vonalak | Közös pont nélkül keresztezi egymást két út. Lásd a fentebbi "Vonalak pontos csatlakoztatása" részt. |
Vonal végpontja másik közúthoz közel | Ez a hiba akkor jelentkezik, ha a keresztutca csak majdnem éri el a másik utcát. Meg kell hosszabbítani és közös ponttal csatlakoztatni. Lásd a "Vonalak helyes csatlakoztatása" részt. |
Multipoligonos hibák | Általában nem te követted el, vagy ha igen, akkor meg fogod tudni oldani. |
Szerep ellenőrzési probléma | Dettó |
Amit nem tudsz megoldani, majd megoldják mások.
Egyéb látható objektumok
Műholdképen van még pár dolog az utakon kívül ami igen jól felismerhető. Így ezek jelöléséről egy rövid listát hagytunk a végére:
Objektum | Jelölése | Minta |
---|---|---|
Temető |
landuse = cemetery Rajzold körbe zárt vonallal és jelöld ezzel a címkével. |
![]() |
Templom |
amenity = place_of_worship Tegyél le csak egy pontot és jelöld ezzel a címkével, vagy rajzold körbe az épületet és a körvonalnak add meg a tulajdonságokat. |
![]() |
Focipálya |
leisure = pitch Rajzold körbe és használd a Eszközök-> Alakzat derékszögesítése menüt a derékszögesítéshez! |
![]() |
Víztorony |
man_made = water_tower Tegyél le egy pontot a tövébe és jelöld ezzel a címkével. |
![]() |