Járdák és kerekesszékes közlekedés jelölése sidewalk attribútummal
1. sz. Kísérlet
2022. április 16.
Jelen cikk a Proposed Sidewalk Schema ellentéte. Az azt írja le, hogy képtelenség rendesen ábrázolni a járdákat az úttestre címkézett sidewalk= értékekkel, és hogy külön járda vonalak behúzása szükséges. Az összes példája szélsőséges, ami azt is jelöli, ha esetleg egy gyökér nyomta fel a járdát, vagy egy fától keskenyebb valahol.
Teljesen egyetértek a cikkel, úgy is lehet. De ha valaki kevésbé részletes talán így is.
Alapvetések
- Csak meglévő címkéket használok - eredeti rendeltetésük szerint
- A bevitt jelölések ugyanazok lesznek, mintha behúznám a járdát, de nem húzom be (így később ha valaki gyökerekbe botlik, behúzhatja)
- Ha a konkrét eset nem fér bele a sidewalk=* alapú sémába, húzd be a járda vonalát
A képernyőfotókon szerzői jogok miatt nincs műholdkép, képzeljetek alá egy-egy járdás kereszteződést. Mapillary linkeket csatolok a helyszínekre. A JOSM-ban a Sidewalks and footways (with knobs on) stílust használom. Emiatt az utak körül egy piros - zöld hologram látható, amely a sidewalk=* attribútum meglétét mutatja.
A kapcsoló címkékhez nem rakom rá folyton a Wiki hivatkozást, így kigyűjtöm ide. A vastagbetűs ami a jelen sidewalk= séma szerves része, a nem vastagbetűs pedig a külön megrajzolt szokásnál fontos.
Címke | Mi az |
---|---|
sidewalk=* |
Járda meglétének jelölése az úttest vonalán (tehát a highway=residential stb. vonalakon). Főbb értékei: left: az út vektor bal oldalán van járda |
sidewalk:left:X=* sidewalk:right:X=* |
X bármilyen OSM attribútum az adott járdára vonatkoztatva. Például: sidewalk:left:surface=asphalt |
highway=crossing+ crossing=* |
Gyalogos átkelési pont az úttest vonalán. A típusát további attribútumok pontosítják: crossing=unmarked: nincs ott semmi jelölés, csak az útvonaltervezőknek jelöljük, hogy itt bizony átkelhetnek a gyalogosok, ez lesz a leggyakoribb. crossing=marked vagy crossing=uncontrolled (egyenrangú, ID vs. JOSM jelölés), egy zebra Magyarországon. Pontosítása: crossing_ref=zebra crossing=traffic_signals: lámpás (és zebrás) kereszteződés. (Pontosítása szintén crossing_ref=zebra) traffic_signals:sound=yes / no: a zöld lámpánál hallható hangjelzés meglétét jelzi. crossing:island=yes / no: azt adja meg, az átkelés közben van-e egy közbenső járdasziget. |
highway=footway+ footway=sidewalk |
Külön megrajzolt járda vonala. |
highway=footway+ footway=crossing |
A járdák azon szakaszai, amik az úttesten haladnak át. Tehát például egy zebra fölé kell ilyet húzni, de zebra nélküli átkelésen is. Érdekessége, hogy mivel elvileg ennek az eleje meg a vége a járdaszegély (kerb), ezért ezeket még egy rövidke extra vonallal kell bekötni a járda középvonalában futó külön megrajzolt járdába. Hogy a "kerb" ne akadályozza a járdán való bekanyarodást. |
kerb=* |
Járdaszegélyen való áthaladás tulajdonságai. Értékei:
Van még yes és no érték, a no elvileg az, hogy nincs ott semmi észrevehető, de van aki azt írta a Wikiben, hogy az az, hogy nem lehet lejutni a járdáról. |
tactile_paving=* |
Értékei yes/no/incorrect: megadja, hogy van-e vakvezető sáv az átkelési lehetőségnél. Általában ugyanazon a ponton használatos, amin a "kerb". Az "incorrect" érték akkor kell, ha pl egy villanypóznának vezeti neki a vakot, vagy már a közlekedés útjában állítja meg, vagy egyéb veszélyes kivitelezési hibák. |
Külön megrajzolt kerékpár és gyalogút
Első példán a teljesen külön kifejtett kereszteződés látható, bemelegítésnek. (Mapillary)
A Fő út szaggatott hologramja jelzi, hogy sidewalk=separate, azaz a járda külön be van rajzolva. A kerékpár és gyalogút a bekötőúttal keresztezi, így ott látható két kerb (egy flush és egy lowered), középen pedig egy highway=crossing (történetesen unmarked, azaz a helyszínen nincs ott zebra vagy ilyesmi).
Fontos észrevenni, hogy ha a gyalogosnak a Fő út másik oldalán van dolga, akkor a navigátor a bekötőúton tudja átvinni. (Annak ellenére, hogy azon "nincs járda" jelölés van (piros hologram, sidewalk=no) .)
Extra bekötések, tippek a navigátornak
Szintén még egy külön megrajzolt járda (+kerékpárút), ami itt évekig úgy volt ábrázolva, hogy nem kötött bele a párhuzamos útba, ezért csak igen nagy kerülővel lehetett átmenni a másik oldalra. (blogban képeken)
A jobb oldali bekötés az egy keresztutca, így azon át a gyalogútról könnyen le lehetett jutni a főútra. De a kis zöld vonal egy új elem, hogy a másik oldali járdáról is be lehessen menni ebbe a kereszteződésbe. Ezt highway=footway + footway=crossing-ként jelöltem. (Így már nem küld el a tervező a legközelebbi teljes kereszteződésig.) (Mapillary)
Ezt a meglévő útkereszteződéstől kicsit el kell tolni, hisz a gyalogos átkelés a járdák vonalában történik, nem a keresztező út közepén. És így jelölési szempontból is érintetlenül hagyja a metszéspontot, amihez valóban semmi köze.
Ezek voltak a külön megrajzolt járdák, hogy érthető legyen, mit ábrázolna a sidewalk=* címkézés az úttesten. A legnagyobb különbség az lesz, hogy míg itt a járdaszegélyek a valós helyükön voltak, a továbbiakban az átkelési pontba (itteni zebra ikon) kerülnek. Mindkét oldali "kerb" közösen.
A sidewalk jelölés
A legegyszerűbb eset
A legalapvetőbb eset, az út egyik oldalán lévő járda egy kereszteződésen halad át. (Mapillary)
A járdaszegély ikon oda van berajzolva, ahol a műholdkép szerint a járda vonala áthaladna a keresztúton, tehát egyenesen továbbhaladva a járda vonalában. Mint ahogy zebra esetén mindig is a zebra műholdképére tesszük ezt a pontot. (A hologram vonalak ennél jóval közelebb vannak a kereszteződéshez ezen a nagyításon, ez ne zavarjon meg senkit.)
- highway=crossing - alapvetően ez egy gyalogos átkelési lehetőség azon a keresztúton
- crossing=unmarked - nincs zebra
- kerb=flush - a járdaszegély lesüllyesztés módja
- tactile_paving=no - vakvezető sáv nincs
A maga mellett haladó úttestre is le kell tudni jutni a járdáról, ezért jelöltem két magasított járdaszegélyes átkelőt. Például lehet a sarok után járda túl rossz minőségű és az úttestre terel a navigátor, vagy lehetett volna pont a keresztutca járhatatlan, vagy épp az út túloldalán lévő házba igyekszünk.
A keresztúton lévő átkelési pontról (zöld) haladhatsz tovább a szemközti járdán, vagy áttérhetsz az úttestre, így akár a járda nélküli úton is folytathatod az utadat, vagy a járda melletti úttestre is eljuthatsz akadálymentesen, annak ellenőre, hogy arra nincs lehúzva a járdaszegély.
A sidewalk=* címkézést képzeletbeli járdákká átalakító eljárások ("sidewalkify") dolga, hogy az itt haladó járdát összekösse a kereszteződést jelölő pontokkal. Ezek a vonalak elhelyezéséhez is támpontként szolgálnak.
Kicsit összetettebb eset
A következő képen több járda találkozik. A fehér nyilak azt jelzik, hogy melyik átkelési pontra mely irányokból érkezhetsz. Így minden járda végéhez van két átkelési pont.
Érkezés az átkelési lehetőségekhez
A pirossal jelzett átkelési ponton gyalog bármikor lehet közlekedni, lehúzott járdaszegély ott viszont nincs. Oda nem fut ki egyenesen járda, de az alatta és a felette húzódó járdáról át lehet kelni.
Így tulajdonképpen minden "képzeletbeli járda" beleköt minden vele szemben a keresztúton lévő átkelési pontba és a saját úttestjére vezető összes átkelési pontba.
Járda sarok
"fogd meg a nyelved, és mondd: minden utca végén sarok."
Ez a jelölési séma feltételezi, hogy a sarkon két összeérő járda mindig szintben találkozik és találkozásuk semmi különös jelölést nem igényel. Az alább nyíllal jelölt irányok nem érintik a berajzolt járdaszegélyes átkelési pontokat, így tehát nem lenne hol megadni a rájuk vonatkozó akadályokat. (Ha mégis erre lenne szükség, a külön vonallal megrajzolt járda jelenthet megoldást.)
A sarkon a árdán haladó utvonalon nem lehetséges többletinformációt jelölni,
mert nincs vonal amire pontokat tehenénk
Extra bekötések sidewalk=* címkézéssel
A következő példa az elején említett "extra bekötést" próbálja szimulálni, azaz, a járdával ellentétes oldalon lévő úttestre valamilyen lejutást biztosítani a gyalogosoknak (vagy akár kerekesszékeseknek). Ha van ott valami rámpa ami felhasználható, annál jelölhető az átkelési pont (Mapillary).
Az ilyen pontokat semmiképpen ne a az útkereszteződés pontjára tegyük, a fentebb az "extra bekötésnél" említett okokból.
FIXME: jobb példa kell, ahol egy ponton van lesüllyesztve
Lejutás a járdáról a keresztező utcára
Járda vége
A járda végének az útvonaltervezést legjobban támogató jelölése az lenne, hogy elvágjuk az úttest vonalát a kereszteződés előtt (vagy mögött, ameddig a járdáról le lehet jönni) és a kereszteződés előtt illetve mögött jelölünk egy-egy átkelési pontot, azaz az úttesten való továbbhaladás lehetőségeit.
Ezzel viszont az az óriási probléma, hogy igen rövidke szakaszt kell kivágni az útból, ami megnehezítheti a szerkesztést és hibákra ad lehetőséget (pl kimaradhatnak útvonalakból vagy címkézésekből ezek a 3-4 méteres darabok, amit lemetszünk, hogy ne érvényesüljön rá a sidewalk=* attribútum).
ROSSZ:
Emiatt én azt javaslom, hogy hagyjuk meg a sidewalk=* címkét a kereszteződésig és az útvonaltervező eljárások pedig keressék meg a definiált átkelési pontot, akkor is, ha a járda elvileg eljut a kereszteződésig is. Ott ugyebár az "extra bekötéseknél" említett okokból nem rakhatunk gyalogos átkelési pontot.
Utak túlzott darabolása
Túlzott darabolást okoz az úton, ha a járda csak az út egy rövid szakasza mellett halad, mint az alábbi képen az épületek hosszában.Ilyenkor viszont az a megoldás is problémás, ha sidewalk=separate jelzés mellett behúzzuk azt a darabkát, ugyanis a "separate" csak a középső rövid szakaszra igaz, a többi részre "no" kellene. Így a darabolás gyakorlatilag elkerülhetetlen. Mérlegelés a szerkesztőre van bízva.
A túlzott darabolás későbbi szerkesztési hibákhoz vezethet, például 1-1 új attribútum nem minden szakaszra kerül fel, vagy ezen áthaladó útvonalak készítésekor pár méteres darabokkal kell vacakolni.
Esetleg ez a fentebbi eset úgy is ábrázolható, hogy sidewalk=no és azt a kis szakaszt mint gyalogosan járható út (nem járda) berajzoljuk. Nem igaz, de egyszerűbb.
Mikor ne használjunk sidewalk=* megoldást
Röviden: amikor erőltetett.
Ez az egyszerű séma nem használható, ha a cikk elején említett Sidewalk Schema szerinti kisebb járdaszűkületeket, gyökereket, és egyéb gyalogosokat akadályozó objektumokat akarunk a járdára helyezni.
Akkor is jelölési korlátot jelent, ha a sarkon L alakban kanyarodó járdák közt valamilyen közlekedést nehezítő akadály, például szintkülönbség van.
Ha a járda geometriája nem következik az úttestéből. Akár rövidebb járdaszakaszok is behúzhatók, amik aztán az úttestbe kötnek.
Esetleg ha nagyon sok attribútumot szeretnénk megadni - bár én személy szerint összesen 8-10 sidewalk:*=* értéket még elviselnék.